tisdag 7 maj 2013

Försommarkväll...

 
 
När kvällen närmar sig åker jag ut i markerna. Ljuset blir alltmer snett skymningsljus. En flock grönbenor sätter liv i sjön. Ett ständigt "jiff" "jiff" ljuder från grönbenorna. Långt bort hör jag en näktergal ta i.
 
 
 
En pigg, lite knattrande sångstrof kommer från ett buskage, det är ett hämplingpar. Honan stannar så jag hinner fotografera.
 
 
 
De hinner knappt lämna busken förrän en stenskvätta kommer. Underbar fågel!
 
 
 
En sothöna simmar omkring bland växtligheten....
 
 
 
....lite längre bort ligger makan på bo...
 
 
 
...det skymmer allt mer...en ensam koltrast sitter strax intill och sjunger som bara koltrastar kan...
 
 
 
....en grönbena slår till närmare mig....
 
 
 
...och därute blandas nu grönbenlätena med grodkväkande. Jag tror det är klockgrodor. Jag måste lära mig mer om grodor. Fascinerande konsert!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar