fredag 5 juni 2015

Det är vackrast när det gryr!

 
Det är vackrast när det skymmer skaldade Per Lagerqvist! Jag håller inte med! 
Det är när gryningen sakta kryper på mig! Nyss lämnat en nattvarm säng. En yrvaken hund undrar vad som flyger i husse!
Vindkraftverkens propellrar har stannat, stelnat i ett utropstecken. En näktergal smattrar långt borta.
Det är då det är vackrast!

 I vågräta elledningar rinner ingen ström, den är stelnad i en gryningsstund, stunden då allt stillnar, då något nytt ska födas...

....det kommer inga tåg i den stunden....

...allt, precis allt, är tyst, stilla....

 ....kraftledningsstolpen står i ett ljus av rött, som om energin rinner ur den, likt ett felkopplat batteri.

Ett buskage träder fram i gryningsdimman 
"allt är mitt och allt ska tagas från mig"

"allt är nära, allt är långt ifrån"

Allt suddas ut till någonting. Nära står vassen och busken, håller mig i handen!

En silvrig strimma röjer att något rör sig, i denna stund, simmar en dopping....

...simmar mot gryningstimmans sista skälvande sekunder....

....stunden då sjöns andedräkt fattar eld och brinner...

Gryningstidiga fiskare sitter mitt i elden....

"All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus"

Tack, Per Lagerqvist!
Men, det är vackrast när det gryr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar