fredag 18 november 2011

Det var tänkt som en städdag...

....men tack och lov har jag en hund som inte gillar städning, men som gärna vill gå ut. Så vi slog till och tog en liten runda. Det blev Bäckhalladalen, ett naturreservat strax utanför Simrishamn. En ny bekantskap, smakade mer!!! Mycket mer!

När man trycker ihop björkstammar med ett teleobjektiv, blir de estetiska.


Bäckhalladalen  är till stor del känt för sina grodor. Här finns ett antal grodarter som jag hittills inte haft en aning om...långtågroda, lövgroda, klockgroda m m...det ska bli ett sant nöje att lära känna de här under våren!!!

Här finns naturligtvis bokskogen, med sitt , just nu, rostbruna lövtäcke....och mitt i detta stengärdsgårdens påminnande om att någon var här för länge sedan och brukade den.


Mitt i allt sitter denna näpna, domherrstora, lilla varelse. En sparvuggla. Hon tittade intresserat på oss, fullständigt orädd. Det är sådana här möten som gör att man är fågelskådare! Lisa och jag stod tre meter från den, och den satt kvar när vi gick.

benved

På vägen hem mötte oss detta. Rörums kyrka och en blek, nedgående novembersol. Jag vill påstå att detta var en städdag som jag inte glömmer! Lisa håller med!

1 kommentar: