torsdag 3 april 2014

Hjälstaviken - ett Uppländskt fågeleldorado!

Det är "skimmer i molnen och glitter i sjön" när man möter Hjälstaviken i morgonljuset.

Det är angöringen vid Hårby jag börjar besöket vid Hjälstaviken. Rejäl fika- och parkeringsplats!



 Några kråkor möter upp.

En blyg ängspiplärka tittar försynt bort när jag fotograferar.

En lite tuffare sävsparv tittar tillbaka.

Jag är på väg ut mot tornet vid Hårby och möter vitkindade gäss på vägen

Grågås och kanadagås

Vitkindad gås....

....och, som jag förmodar, en korsning mellan grågås och vitkindad gås.

Vitkindade gäss är härliga fåglar!

Fågeltornet är redan bemannat. Det blåser en kall, isig vind. Jag känner att jag har för lite på mig och vänder halvvägs ute. Men tuben ger mig ändå stor behållning. Det är mängder med fågel i viken! Så gott som samtliga änder finns här, bl a spanar jag in stjärtänder, ännu en favorit! Härligt ställe men lite besvärande motljus i morgonens solsken!

Jag fortsätter till Stora Parnassen, en lövskogsklädd kulle i södra delen av viken. En silhuett av en ormvråk möter upp.

En pigg pilfink...

....och nyutslagna blåsippor, så härligt att se!

Det är ett fantastiskt liv bland lövträden. Mindre- och större hackspett samt gröngöling finns här. Trädkrypare och nötväcka. Över allt detta ekar bofinksången och en lite försyntare gransångare filar på sin lite enkla ramsa om att salta in sillen!
Från Stora Parnassen kan man via denna spång ta sig över till Kvarnberget. Det är lätt att ta sig runt hela Hjälstaviken till fots.

Här en bild från Skönsberg och promenadvägen mot Stora Backen och Kvarnberget. Det är fantastiska förutsättningar för bra fågelskådande runt hela Hjälstaviken. Dessutom väldigt mycket fågel, överallt.

Här är bläsgås, sädgås och grågås på samma bild.

När jag är på väg att lämna Hjälstaviken kommer en härlig formation av tranor inflygande!
Hjälstaviken - absolut en av Sveriges bästa fågellokaler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar