lördag 15 oktober 2016

Mikael Wiehe - konsert!


Det finns alltid en väntan inför en konsert. Insläpp en kvart före, sorl, sökandet efter rad- och platsnummer. Skimret från mobilskärmarna i halvmörkret som råder.
På scenen fyra gitarrer!

Så drar det igång! Mikael Wiehe! Trygg skånska! "Flickan och kråkan"

    Jag satt häromdagen och läste min tidning
en dag som så många förut.
O jag tänkte på alla dom drömmar man drömt
som en efter en har tatt slut

Då såg jag en bild av en flicka
med en skadskjuten kråka i famn
hon springer iväg genom skogen
så fort som hon någonsin kan


"Titanic"

Hyllningen till Björn Afzelius "Den jag kunde va"

Mikael 70 år, men samma krigare mot förtryck och orättvisor. kanske lite åldersmärkt i rösten, men själen lika oförtrutet kämpande mot de tillsigroffande kapitalisterna.  Jag är med!

Vi får till oss Leonard Cohen, Bob Dylan och mycket mer från Mikaels egen produktion.

"Ett liv i rostfritt stål" en höjdarlåt!

Som älskare av stråkmusik gillar jag att Mikael har valt att ha fyra stråkmusiker som ackompanjatörer!

 Ola Gustafsson bjöd ett par riktigt fina gitarrsolon.

Andra höjdarlåtar Neil Youngs "Ohio" omgjord till en sång om flyktingtragedierna på Medelhavet, dödens hav. "ska nya röster sjunga", "Ring i alla klockor" bara fyller på ett redan övertygat hjärta....
Jag vill också "bara va en gammal man", vilket jag också är, jämngammal med Mikael Wiehe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar