måndag 9 november 2020

Oktoberfåglar - rovfåglar

 Jag såg den mörka klumpen direkt när jag kom hit. Tung, skarp profil! Havsörn!


 

Det var inte bara jag som hade sett den, ett par kråkor var snart framme och irriterade.....

 

....liksom en gråhäger som verkligen var nyfiken, den tog en gir för att komma nära örnen. men mer blev det inte.

 

Men kråkorna skrek upphetsat i örat på örnen, som förblev kav lugn.


 

Samtidigt fanns en ormvråk på platsen.....


 

.....och ytterligare en kråka, trodde jag, men kolla, det är ju en pilgrimsfalk!

 

Det blev också blå kärrhök och rödglada under den turen. Härligt, härligt!


 

Detta närporträttet är från en rehabiliterad rödglada i samband med att den återfick sin frihet, frisk och glad(!) får jag hoppas!

 

Var är tornfalken? Alla är inte intresserade att bli fotograferade!


 

En annan utflykt gav kungsörn (längst ner), fjällvråk (överst) och ormvråk som råkar ha en kärrhökshållning på vingarna just på bilden....


  

....och på marknivån satt en havsörn och spejade.

 

Rödglada har blivit lite av en favorit sedan jag flyttade ner till Österlen. De är alltid i närheten, och ibland samlas de i större sällskap när godbitar vankas. Här var 14 stycken samlade runt en nyss utkörd gödselhög. Den här lilla kvartetten hade slagit sig till ro på vägrenen.



 

Det blir verkligen liv i luckan. Det tycks en stund som de var mångdubbelt fler, men det stannar vid fjorton.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar