onsdag 5 oktober 2011

Nya grannar....

Som nyinflyttad får man ju nya grannar, vare sig man vill eller inte. Jag har mött en del av mina nya grannar, och de är mäkta trevliga! Sociala, pratsamma, lite förmanande ibland. Ja, egentligen som folk är mest.
Ja, just råkan har jag fått som en ny följeslagare på mina promenader här. Mycket trevliga sällskap! Det lite avståndstagande som övriga kråkfåglar har, finns inte hos råkan. Den har ett mycket stort ordförråd som den också använder för att tala om att jag stör eller, vad gör du här?
Visste ni att råkan ses som den mest intelligenta fågeln av alla, i nära konkurrens med övriga kråkfåglar. Den kan t ex känna igen sig själv i en spegelbild! Det klarar bara vissa människoapor, (bl a vi), delfiner och elefanter. Den har ett högstående socialt liv som förmodligen överträffar oss människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar