måndag 17 oktober 2011

Vomb, ängarna och sjön

Vomb, en idyllisk liten by i det inre Skåne. Skulle knappast varit känd om inte ängarna med dess naturvärden gjort trakten till de alltid besöksvärda lokalerna för naturälskare. Det har genomförts en restaurering i de nordvästra delarna. Man har återskapat en del av det översilningslandskap som en gång gällde i hela ängarna. Jag förstår vilket fantastiskt landskap det var här en gång i tiden. Naturligtvis ser jag det då med fågelskådarögonen på. Det är bara att lyfta på hatten för Gustaf Rudebeck som var den förste som insåg naturvärdena och tog upp kampen för bevarande av bl a Vombs ängar och hela Klingavälsåns flöde.


Det är fint nu också, igår när jag gjorde ett besök fanns 6-7000 gäss i området. De flesta bläsgäss, vitkindade gäss och grågäss. Blå kärrhök, röd glada, tornfalk, fjällvråk och ormvråk piggade också upp. Pilgrimsfalk och vit stork fanns i området även om de gick mig förbi.

Vombsjön, en fantastiskt vacker sjö, som också den är märkt av människans påverkan mest i form av reglering. Är vattentäkt för bl a Malmö. Här ses alltid gott om skäggdoppingar, igår ett 50-tal.


Vitkindade gäss har sträckt hela veckan. Vid Falsterbo har man räknat drygt 98000 som lämnat landet, mer än en fördubbling sedan förra året.
Här sjunger annars stare, lövsångare, gransångare och sånglärka fortfarande och ännu idag såg jag ladusvala. Det är fascinerande att se skillnaden mellan Eksjö och Simrishamn, det är ju inte särskilt långt emellan och temperaturmässigt inte många (om någon) grader som skiljer.

2 kommentarer:

  1. Härligt!
    Kul att vi blir fler och fler i familjen som bloggar *ler*

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bloggfamilj på hög nivå! Kul att få se lite bilder från Vombsjön, det var väldigt längesen jag var där.

    SvaraRadera