tisdag 14 augusti 2012

Retreat....


En stund av stillhet, naturljud, ro.

Jag sitter vid havet, solen har nyss gått upp. Carpe diem! Fånga stunden!

Låt själen få sitt!


Det är guld i molnen!


Det är skönt, 15 grader varmt, svag pålandsvind från öst.

Det kluckar när vågsvallet slår in över den guldflödande hällen.


En skedand håller mig, lite småsnattrande, sällskap.


Två silltrutar stämmer in.



Sädesärlan påpekar försynt att även hon är med.




Morgonen går sakta över i dag, solig, varm. Jag känner frid!

I den lilla vadarviken ökar aktiviterna.

Kustsnäppa, spovsnäppa och kärrsnäppa

 Strandskata, skrattmås och kentsk tärna.


 Större strandpipare

 Skrattmås och kentsk tärna

 Kärrsnäppa och större strandpipare

Bland grågässen hittar jag en sädgås.

Överallt närvarande, kråka.

Och högt mellan fjällen där ligger en äng;
där nedslår vår skara, där redes vår säng.
Där lägga vi ägg under kyliga polen,
där kläcka vi ut dem vid midnattssolen.

Men åter på bergen står Vindsvales son,
och skakar de snöiga vingar med dån,
och hararna vitna och rönndruvan glöder
och tåget församlas. Mot Söder! Mot Söder!

Till grönskande ängar, till ljummande våg,
till skuggande palmer står åter vår håg.
Där vila vi ut från den luftiga färden,
där längta vi åter till nordliga världen.

ur "Flyttfåglarna" av Esais Tegnér

2 kommentarer:

  1. Trodde i min enfald att kentsk tärna var en sorts tärnor du gillade exta mycket. Sen googlade jag :D

    SvaraRadera
  2. Ha, ha! Den är bara uppkallad efter mig!!! Nej, det är grevskapet Kent i England som gett namnet! Jag anar en kommande skådare, Fanny!

    SvaraRadera