onsdag 16 januari 2013

Hornuggla hos KFV Simrishamn

 
 
 
Vintern ha slagit till även på Österlen. Det var -11 grader vid morgonkaffet! Rimfrosten blir tjock och vacker i den fuktiga havsmiljön.
 
 
Vi fick telefon från en person i Skillinge att man hade en kanadagås som låg på ett fält till synes sjuk eller allmänt svag. Vi åkte dit för att ta hand om den. Rapportören visade var den låg ute på ett fält. Jag skulle parkera bilen lite bättre, då fick jag plötsligt se två havsörnar passera. När jag därefter skulle ut på fältet var gåsen borta! Havsörnar kan ha respekt med sig! Förmodligen använde kanadagåsen det sista av krafterna för att undkomma örnarna. Naturen bjuder på mycket upplevelser och dramatik!!!
 
 
För rapphönsen blir livet tuffare. Det är svårt för dem att hitta ätbart just nu.
 
 
Efter kanadagåsäventyret var det dags för matning av vår gäst på KFV (Katastrofhjälp Fågel och Vilt), en hornuggla.
 
 
Här har vi matat den med en mus! Fågeln uppträder piggt och den bör vi kunna klara!
 
 
Som sagt, vinter!
 
 
Snömängderna är inte stora, men den bleka vintersolen går sakta ner mot ännu en kall natt.


1 kommentar:

  1. Vår tillfällige gäst har samma skarpa blick. Fast hon är uppstoppad hajar jag till varje gång jag kommer in i rummet.

    SvaraRadera