lördag 16 mars 2013

Brösarps Antikmässa och lite till....

 
 
Senast jag bloggade sjöng sånglärkorna en skön vårmorgon. Dagen efter såg det ut så här! Kampen mellan vår och vinter är värre än vanligt. Idag sjöng åter sånglärkorna över snöfria fält. De är helt ovetande om att i början på nästa vecka väntar 30 cm snö och hård vind!!!!
 
 
 
Men det var Brösarps Antikmässa som siktet var inställt på idag. Brösarp är fyllt till sista parkeringsplatsen, åtminstone kändes det så när vi äntligen hittade en.
 
Det är ett femtiotal utställare som tillsammans representerar alla former av antikviteter.
 
Bord och väggar är välfyllda.
 
 
 
Här finns en garanti att här kommer bara antikviteter in, alltså inga nygjorda repliker eller dylikt. En knölsvan har letat sig in bland allt. Det fanns flera uppstoppade djur här. I mina tankar  kändes de väldigt onödiga och störande i en annars trevlig utställning.
 
 
 
Här fanns som sagt det mesta. Amforan i förgrunden är daterad till 1400-talet, upptagen från ett vrak och därav kraftigt belagd av sjöväxter o dyl.
 
 
 
Här hittar jag t ex en förstautgåva av Gustaf Koltoffs och Jägerskiölds Nordens fåglar för sådär 2500 kr. Till det räcker inte pensionen! Jag tröstar nig med att jag redan har boken, en annan utgåva förvisso.
 
 
 
Jag hittade även vägen till likkistemagasinet. Den gick uppåt!
 
 
 
En charmig utdragssäng charmade verkligen.
 
 
 
Och minsann, en stol som Greta Garbo ägt!
 
 
.
Det kändes skönt att komma ut  i en rätt skön vårdag och besöka Stenshuvud. Här Naturum, öppet året om, inte dåligt!
 
 
 
Här ligger ganska mycket snö, men det ska bli skönt att komma tillbaka hit till orkidéer, boklundar och sjungande rosenfinkar. Men det är några månader dit!
 
 
 
Alla fallna träd får ligga här i nationalparken till glädje för alla insekter.
 
 
 
Som avslutning, en bild från Simrishamns hamn 1944!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar