torsdag 9 januari 2014

En fågeldag i januari


Jag hör på meteorologerna att vintern är på väg. Jag ville få den sköna höstkänslan i minnet så jag gjorde en fågeltur i ett annars ganska uselt väder.


Näsbyholm bjöd på mycket fågel som vanligt. I stort sett alla våra andarter, mängder med sothöns och omkring 175 svanar. Här en knölsvan.

 Flera knölsvanar.

Av de 175 svanarna hittade jag sjutton sångsvanar.

 Att det föds upp och släpps ut fasaner i Näsbyholm behöver man inte vara tveksam om. Emellanåt vimlar det av fasaner.

Här var också en jätteflock med kråkfåglar. De flesta var kajor men både kråka och råka var med i också. Ungefär 1500 ex räknade jag med i flocken.

En ensam ormvråk satt och kurade i ett ganska blött Näsbyholm.

Det finns ett litet vatten vid Önnarp och idag var det sångsvan på besök.

 Vackra fåglar, sångsvanarna!



En ensam knölsvan var på bettet och försökte förgäves köra bort sångsvanarna,

Fjällvråk på långt håll..

Vit stork är ju numera ingen sällsynthet i Skåne, men jag gillar verkligen att de är tillbaka.

 Vem kunde drömma om en sådan här syn när jag började skåda för 60 år sedan!

Några glador, annars är det väldigt stilla på rovfågelfronten idag.



Däremot hittar jag en del gäss. Bläsgås och vitkindad gås här.

På Vombs ängar var en jätteflock vitkindade gäss, omkring 4000 beräknade jag. Härligt liv när de lyfte!



Storskarvar 
En blöt dag med mycket fågel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar