fredag 3 januari 2014

Smådoppingar och glador dagens fåglar!


Jag är på köptur till Nya Rökeriet. Lite fisk till kvällen ska inhandlas. Jag tar som vanligt en liten tur ner i hamnen. De två smådoppingar som varit här några veckor ligger kvar. Härliga fåglar med en uppnosig charm.




Piren är som vanligt fullsatt! Simrishamns hamn är nog en av de mås- och truttätaste i landet! 2013 hade vi besök av vittrut, vitvingad trut, medelhavstrut, kaspisk trut,och förstås grå-, sill- och havstrut + fisk-, skratt-, dvärg- och jag tror även någon tretåig mås! Makalöst!

Även om det är sent på eftermiddagen och dåligt fotoljus tar jag ytterligare en liten tur ut på landet. Glimmingehus har besök av sådär 800 kanadagäss!

Sedan kom dagens höjdpunkt, en hel flock röda glador söker sig till nattläger. De är 24 ex som cirklar runt denna dungen. Slår till i träden. Upp i luften igen. Det är oro, kanske lite störda av mig också, fast jag är på flera hundra meters avstånd.

 Det är en underbar upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar