måndag 1 september 2014

Havsörn och tofsvipor i fokus!


Som vanligt börjar jag med att hälsa på vid havet. Det är ganska hård blåst så det blir lite bränningar som slår mot storskarven och havstruten på stenarna, medan storskrakhonan ligger i lite lugnare vatten

 En grå flugsnappare väcker intresset genom att ljudligt tala om att den finns. En av alla dessa favoriter jag har!



Jag upptäcker en havsörn sittande i en trädtopp. Precis när jag ska fotografera den så lyfter den. Det blir dock ett skapligt foto.

Det är elfte havsörnen jag ser i år! Det känns så bra att den kommit tillbaka och blivit rätt vanlig igen.

 Härlig syn! Kan någon ha synpunkter på fågeln bakom får ni gärna höra av er! Jag lade inte märke till den förrän jag fick fram bilden.


Att det är flyttningstider märks sannerligen. En jätteflock med tofsvipor, ljungpipare, starar och svartsnäppor höll till på ett fält.

Flocken lyfter med jämna mellanrum för att återigen slå ner.


Väl nere i stubbåkern försvinner mängden, enbart enstaka syns.

Det är njutbart väder!

En brun kärrhök sveper förbi...

....följd av ytterligare en.

Så är jätteflocken på vingarna igen!

Jag gör en bedömning att det är ca 1500 individer i flocken. Omkring 600 tofsvipor, 800 starar och resten är ljungpipare, svartsnäppa och gluttsnäppor! Att sitta och se dessa flockar är underbart!

Några kanadagäss har slagit ner på fältet framför en gård.


Även idag blir det foto på en häger. Den tycker jag är lite för nära....

....så den flyttar sig lite bort från mig...

 ....där den framstår som en jättefågel bredvid huset!

En rörhöna får bli epilogen för dagens lilla blogginlägg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar