fredag 25 september 2015

Hjälstaviken!


Jag kommer till Hårby! GPS:en leder mig hit! En skåning på drift! Hårby ligger inbäddad i grönska, i stort sett bara lite tak som syns. Men där inne i grönskan finns en fin parkeringsplats, och inte minst en härlig fikaplats! En överraskning väntade! En blåhake mötte mig strax utanför p-platsen!
Lite lagom utplacerade finns härliga sittbänkar! Härligt sitta här och kolla på sträckande ängspiplärkor, och förstås, eftersom vi är i Hjälstaviken, mängder med gäss!

En del ängspiplärkor har godheten att stanna upp, visa upp sig och låta sig fotograferas.

Vitkindade gässfinns här förstås!

Grågås

Och så, havsörn! De står där i strandkanten när jag kommer vid halv-åtta och de står där när jag går vid halv.tio.

Kråka

Havsörnarna går lite närmare varandra och verkar nästan ha en liten konservation. Kolla där borta! Vilken gås!

Men du där, ser du den! Sådana ska du satsa på!

Där, en mager fågelskådare, strunta i honom!

Tofsvipor finns här förstås....

....lite lagom uppblandade med brushanar.



Och gäss, mängder av gäss, även om jag förstår av andra skådare att det var väldigt lite idag.

Jag noterar grågås, sädgås, bläsgås, vitkindad gås och höjdaren, en fjällgås!

Tillbaka till p-platsen blir det fika, men fler skådare vandrar mot tornet! Det är en vacker vy!

Hela tiden stora skaror av gäss som drar över himlen!

Jag tar mig till Parnassen och lite annan miljö! Men ljuset i tunneln är inte svår att hitta!

Efter en vandring i fin, till stora delar gammal skog, med en spillkråka bland annat....

....så öppnar det sig igen....WWF-spången ut till Kvarnberget. Det är den enda spång som jag skulle vilja benämna som klassisk! Inte minst om man som jag är följare av Hjälstagruppen på FB! Jag räknar in skäggmesarna innan jag börjar promenera ut mot Kvarberget.

Intill mig går korna på bete, och vilket bete!

Här börjar jag komma in på skäggmesdomäner.

Visst är de här! Underbara! Pigga, snabba färgklickar i en årstid som börjar bli lika höstligt grå som WWF-spången!



Spången leder ut till Gömslet. Idag tomt på fågel med en gråtrut och en storskarv som undantag!

På andra sidan sjön ser jag tornet där jag nyss var. Mer besökare nu!

Gömslet är ett fint bygge, lite fågeltomt i dag dock!


Utloppet ligger nästan spegelblankt. Runt mig här skrikande vattenrallar! Underbara miljöer här!

Jag lämnar Hjälstaviken, ser Ekolsunds slott lite på avstånd....
Hjälstaviken är en toppenlokal! Följ fågellivet på deras FB-grupp, även den toppen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar