tisdag 26 juli 2016

Nordic Sea Winery

Är man, som jag, Simrishamnsbo, så blir man stolt över en del saker. Jag är stolt över landskapet runt mig. Över dessa mjuka böljande åkermarker, dungar av löv med sommargylling, strandängarna med rosenfinkar.....och nu också Nordic Sea Winery!

Hela denna stora tunna är kontor, restaurang för Nordic Sea Winery. Vi är på vinprovning och guidning!

Imponerande restaurang!


Man stöder arbetet med ett bättre Östersjö genom att låta lokala konstnärer måla använda vintunnor och auktionera ut. Pengarna som kommer in går alltså till att förbättra miljön i och vid Östersjön.

Så startar guidningen!

Här kommer att bli vindruvor för egen vinproduktion så småningom. Här har planterats Pinot Noir och Sangoviesi. Första skörden kommer 2017. Det är ju bara ett år! 

I likhet med de stora vinproducenterna planterar man en ros i ändan av varje vindruvsrad. Blir det påslag av ohyra drabbas rosen först, och förhoppningsvis hinner man åtgärda för att klara vindruvorna.

Lina och Örjan - chefsteamet!

Det slår mig hur stort, rent och fint det är! Vi är nu i ett visningsrum, (skrytrum) där det finns liten museal samling....och många ektunnor.

Alla besökare utrustas i hjälm och rock.

Det är etiskt mycket vackert!

Tunnorna är många!

Jag har sett många industrimiljöer, men ingen så ren, så välordnad som denna!


Själva produktionen där 27 miljoner liter vin förädlas för vintörstiga svenska strupar får inte fotograferas. Det var trevligt att se, särskilt Bag in Box-linjen!
Så direkt till avslutningen - vinprovningen!

De inte bara ser ut att må bra - de gör det!

Med ytterligare ett par lokala vintunnor lämnar vi, mycket nöjda, guidning och vinprovning!
Takos Soldatos, jag är fan i mej stolt att ha er i Simrishamn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar