onsdag 20 september 2017

Havsörn!


Den 3 oktober 1964 såg jag min första havsörn i Ottenby. Jag var helt upptagen av att jag fick se en havsörn, en art som i praktiken var på väg mot utrotning. Jag kände lyckan att jag ändå fått uppleva detta majestätiska - profilen, den skarpa blicken, den paniska skräcken i gåsflockarna när den mäktige närmar sig. Bredvid lyckan satt klumpen i halsen över att den inte skulle finnas att se för mina barn.
Idag kollade jag i Artportalen, en dag i september var 44 ex rapporterade!
När jag idag ser en mörk klump på en mjukt böljande kulle och direkt ser örnprofilen känns det skönt och varmt! Det gick! Den kom tillbaka!

De är två! Jag såg dem nyss i en liten rovfågelskruv med ormvråkar, sparvhökar och en fiskgjuse. De bröt sig ut och drog snabbt iväg.

Jag trodde nog att de flög vidare. Döm om min förvåning när jag upptäcker "örnklumpen" framför mig.

De sitter lugnt där, jag upptäcker dom i tid, så jag sitter utanför deras säkerhetszon. Funderar en del på åldrar. Jag får för mig att det är förälder med årsunge. Men de gula näbbarna visar på att det är gamla fåglar (se Urbans kommentar nedan), alltså ett strävsamt gammalt par som är ute på liten utflykt!

Jag sitter i bilen (detta fantastiska gömsle!) på en liten väg. Vi sitter här 10, kanske 15 minuter och njuter av varandra, i varje fall njuter jag!

Som vanligt är ju inte ljuset det man önskar, men ändå....

Solen kryper ner bakom en molnskärm. Den ståtliga örnprofilen mörknar och blir på sätt och vis ännu mäktigare.

 Den skarpa örnblicken fastnar i något, det blir lite oro, de sträcker på sig...

En sista blick åt mitt håll....

....och iväg!
Tack för att ni finns!
Det var obs 323 och 324 av havsörn! Jag har minnen från nästan varje observation. Det rullar förbi, Ottenby, Sövdesjön, Vomb, Rogberga!, Byhult (en enda, under alla dessa år),  Ryningsholm, Falsterbo, Getterön, men mest av allt Fyledalen där jag sett ungar matas och sett springande havsörnar jaga en fasan!
Fantastiska upplevelser!

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Det är två gammla örnar,det ser man på de gula näbbarna. De blir så gula när de är 6 år och äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Urban! Du har helt rätt. Jag missade näbbarna, tyckte det var sådan skillnad på storleken, men det är väl hane - hona skillnad.

      Radera
  3. Mäktigt. :) Har aldrig sett en örn...

    SvaraRadera
  4. Ibland seglar det havsörn mellan Gnalöv och Bolshög.

    SvaraRadera