söndag 3 september 2017

Falsterbo och lite till


Fågelfångarnätet hänger tomt. Fint väder, nästan vindstilla. Jag känner hur mina förväntningar stiger. Vad finns här idag? Vad sträcker ut?

Jag är inte ensam! Ute vid Nabben är raden med fågelskådare lång.

På sandremsan ut mot Måkläppen står en annan rad och tittar på oss, storskarvar.

Det är ganska högt vattenstånd, en del av sandrevlarna som brukar finnas är borta.

Den förnämliga flyttfågelräkningen som bedrivs här med anor från Gustaf Rudebecks dagar bedrivs i skydd av vresrosor!

Ringmärkning och annan verksamhet sker borta i Fyrbyggnaden. Det är mängder med gulärlor som är på väg idag, men även sparvhökar, bivråkar och lite annat blandat.

Eftersom jag varit gäst på Ljungens Camping några år så kan jag inte undgå att se att här har hänt saker! Den gamla Ljungens Camping är borta och här har dykt upp Falsterbo Resort.....

....även annat har hänt! De gamla, ganska nedslitna, gröna stugorna har blivit lite större och än så länge fått en vit grundmålning på sig. En ytterligare dusch- och toalettbyggnad har kommit till! Jag ser att det är mer på gång, det blir intressant att följa!

Efter det traditionella förmiddagspasset vid Skanörs Ljung med havsörn, bivråkar, bruna kärrhökar, fiskgjusar, lärkfalk och mycket annat blir det en hemresa i sakta mak.
Börringemaden bjuder också på havsörn, glador och vråkar, men även en stor flock tofsvipor och lite annat. Här kan den skarpögde se gluttsnäppa, rödbena och en kricka borta till höger

Dovhjortar är det gott om i Skåne och oftast blir det så här man ser dem, sakta vandrande bort från åskådaren, uppvisande sin prydliga bakdel.

I Önnarp hållen en havsörn hov med det ständiga följet av kråkfåglar. Ytterligare två havsörnar såg jag vid Näsbyholm och 88 fasaner! Det senare ett resultat av godsets nyligen gjorda utsläpp av årets fasankullar.
En sådan här dag fyller verkligen batterierna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar