söndag 29 oktober 2017

Simris - föregångare!


Här är Simris! En liten by med 200 boende. Denna lilla by har blivit historisk! De är först i landet med att bli självförsörjande med el. De är bortkopplade från det ordinarie elnätet och får sin elförsörjning från vindkraft 65%, solkraft 20% och resten via biogas!

Det är vacker och historisk bygd och nu alltså, först med att bli självförsörjande med el! Strongt!

Ett av de vackra hus som döljer sig vid de små, gamla, vindlande gatorna i byn! Fint här!

Annars konstaterar jag att oktober varit regnets månad! Det vi inte fick i sommar får vi nu.

Denna vackra knölsvan mötte jag vid en promenad. Den var en av paret som fick fyra ungar men som förlorat samtliga. Av vilken anledning vet vi inte Jag tror mink är en mycket trolig anledning.

Det har varit en intensiv fågelhöst med ostliga vindar och därmed stort inflöde av östliga arter. Brandkronade kungsfåglar, taiga- och kungsfågelsångare. har setts vid ovanligt många tilfällen här på Österlen. 
Idag är det uppehåll, rätt soligt men starka vindar. Så det blir en vindskyddad miljö ett stycke in från kusten. Hittar några tickor som pryder en gammal bok (?) stubbe.



Vi har fortfarande sommar enligt normen, fortfarande ganska mycket grönt, men det börjar bli lövdrivor här och var.



När man kommer ut på öppen mark så friskar en byig nordan i. Det som ser sommaraktigt ut på foto känns som en föraning om vinter, köld, frusna fingrar och allt mer pockande rödhakar och koltrastar i trädgården!

Men fortfarande vackert! I en kärrig del här stötte jag upp en dvärgbeckasin idag. Denna fågel som jag aldrig fått se innan den sett mig. Detta trots att jag nästan trampat på den. Så också idag. När jag koncentrerade mig på att forcera kärret, hoppande från tuva till tuva så flyger den upp kanske en meter från mig. Känns ändå bra, trots den snabba glimten!

 Det som ser ut som en rejäl fågelkoloni är s k häxkvastar, som är sporsäcksvampangrepp på björken.
Det var lite oktoberbilder när sommartiden går över i vintertid och kanske är det så. Vi får se!

2 kommentarer:

  1. Tack för fina stämningsfulla bilder och grattis till Simrisborna, som har jobbat för att bli el-oberoende, vilket föredöme för resten av Sverige!

    SvaraRadera