lördag 25 maj 2019

04:18 - 05:53 en maj morgon


Jag vaknar tidigt, hör näktergalsslagen därutanför. Känner suget efter morgonen, den morgonen, den då jag möter naturen på det mäktiga sätt som det innebär att möta naturen i gryningen. Näktergalsslagen, den vemodiga koltrastsången, ärtsångarens trillande, gransångarens ältande. Jag minns och går upp, ut....ut i denna fantastiska morgon....

Jag har hört gravandhanens visslande uppvaktning, nu ligger de här nasalt gaggande, paret.

Där sitter storsångaren, koltrasten, vår nationalfågel! Jag kan urskilja hans gula näbb i gryningsljuset. Jag vet inte om det är det svaga ljuset som gör att han flyttar inte på sig. Jag står där, nedanför, och bara njuter, en lång stund går. Näktergalen, en svarthätta, en gök, en rosenfink, alla fyller på i denna mäktiga naturkör.

Över fiskarstugan lyser månen

Det är helt otroliga ljudkulisser som följer med. Jag försöker denna speciella vandring i gryningen följa allt, höra allt, notera allt, men det är omöjligt! Alla dessa stämmor! Hur kan vi, mänskligheten, ha glömt detta! Hur kan vi bara fortsätta förstöra vårt klot!

En ny koltrast sitter där på vägen, två rosenfinkar sjunger, näktergalar, ärt, törn, svarthätta, trädgårdssångare, järnsparv, hämplingar, rödstjärt. Jag har inte hört detta sedan förra året, måtte jag aldrig glömma det!

Nu skimrar det första solgenombrottet i den låga molnbank som hindrat.

Strax glider solen upp, ger sin skimrande strimma i havet

I strandskvalpet håller måsar och trutar till

 Det här skimret, fåglarna, alla dessa ljud är så underbart!



En ensam kanadagås klagar över min närvaro och går  protesterande mot vattnet. Vad gör den här? Inte sett någon på flera dagar, men nu är jag ändå inkräktaren, jag hör det på stämman! Vad gör DU här?

 Ett ringduvepar

I takt med solens uppgång blir det mer och mer färger och blommor som syns

Här på strandhällarna hittar jag råkors och kråkors verkstad för att dela på valnötter. De släpper valnötterna på hög höjd och förhoppningsvis delar de på sig. Det är ganska gott om valnötsträd här på Österlen och är en delikatess inte bara för fåglar! 

Stenskvätta, detta är tredje misstänkta häckningsplatsen som jag känner till. Det krymper mina vandringar, jag vill inte störa, de minskar i antal, alla ställen som passar för dem vill jag försiktigt undvika!

En räv, känd i trakten passerade nyss och nu ett försiktigt rådjur....

....vandrar ganska ostörd mot mig.....

....nu börjar den ana oråd, känt någon vindpust som fört med sig vittring, kanske hört kameran, vaksam....

.....och nu är det kört....upptäckt.....sekunden senare borta.

Det är fortfarande tidigt, fortfarande förförande vackert, fortfarande denna massiva fågelkör!

Törnsångare och hämplinghona håller tillsammans i trädtoppen

 Min morgon tar slut 05:53 när jag sätter mig i bilen, den andra världen tar över, den som jag kanske inte vill vara i, den som innebär att detta jag sett, upplevt, inte betyder något. Ny bil, nya resor, nya måsten gäller! Jag är inte med där! Jag är här, i min gryningstimma!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar