tisdag 14 maj 2019

Nostalgitripp till Forserum


Hela familjen samlades för att återuppleva gamla minnen från Forserum. Som här framför huset där alla barnen växt upp.

Men vi börjar här, framme!
Coop har tagit över både Posten och Kiosken!

 AR-hallen är ju borta sedan länge till förmån för ett gym och Café Framme (det gillar jag)!

En lugn lördag framför Boråslagret, nej, Medborgarkontor och Bibliotek är det ju nu!

Det blir förstås en del träffar med bekanta också en sådan här dag.

Men här är allt sig likt, Forserums Järnhandel!


Men var är det stora grusiga Torget, och NTO-lokalen med Forserums Bio, och korvkiosken. Borta!

Kvarngatan är sig likt även om en del hus bytt färg!

Mjölkbarens fönster finns kvar! Men mjölkbaren är ett mycket gammalt minne, liksom Madings och hattaffären på långsidan av huset!

Här har Charlottenhill (vår bostad under många år), Janssons speceriaffär och "Sista försöket" försvunnet för att lösa kommunikationen över järnvägen!

Kommunalhuset, sedermera bibliotek och skola har väl bytt verksamhet kan jag tänka mig, men brandstationen ligger kvar!

Men vår hemgata, Kyrkogatan, är sig lik!

Så är vi då där, framför vårt hus, nu vackert grönmålat och innehållande en bilverkstad på tomten. Men huset har inte förändrats, det syns lite mer sedan pyramidalmarna mot gatan tagits bort!



Rosenholmsskolan, både sig lik och helt ny, utbyggd!

Bakom skolan utefter ån har det blivit park av en ganska vildvuxen men härlig natur.

Här har vi också bott hos Leander på den gamla goda tiden!

Så blev det också en tur till Axlarp där min barndom levdes. Skolan där jag gick mina första skolår, upp till halva femman!

Här, i det röda huset, bodde vi. Jag var elva år när vi flyttade härifrån.

Tack var Rune och Ronny fick vi en härlig rundvandring i byn och även komma in i huset!

Lite detaljer var kvar sedan då, för över 60 år sedan. Som detta skafferiutrymme!

Här har den 11-årige grabben ristat in sitt namn! Ett slags farväl, kanske! Men vilken känsla att hitta detta nu, efter 62 år!

Räcket är kvar vid trappan upp till vinden. Rakt fram en garderob, en säker tillflyktsplats om "egentid" behövdes!

Den stora härliga asken står kvar mitt i trädgården. Jag får nu höra att det är den största asken i Nässjö kommun. De 60 åren har farit väl fram med den.

Rännebroa där kälkåkning var kutym under vintrarna!

Axlarps missionshus. Här var skolmatsal. Det blev en vandring genom hela byn i samband med luncherna.
Det blev en fantastisk dag och många tankeresor under dagen.
Särskilt tack till Rune och Ronny!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar