torsdag 19 juli 2012

Angarnsjöängen

Jag har varit inhyrd som assistent under köksrenovering i Sollentuna. Förutom slitet med, gamla  köksskåp ut och nytt in, till tippen med skräpet, nytt golv in, måla väggar, ja, om detta hittar ni nog någon annanstans på nätet. Det är Svanbros kök det gäller, och det blev fantastiskt bra!!!!

Men.... därute, inte så långt bort, ligger Angarnsjöängen....det går inte att motstå.....


....den där första anblicken när man stannar bilen vid Örsta....en rapsåker, inte en skymt av vatten.....det är mitt i sommaren....det är mitt på dagen.....jag får försöka trycka tillbaka förhoppningar och glädjas åt det lilla....


....som t ex hästar. Här är inte långt till Täby Galopp och mycket hästträningsanläggningar. Vackra djur!

Men jag fortsätter promenaden utefter leden som kan ta mej 7 km runt hela Angarnsjöängen, jag måste ta mej tid att gå hela någon gång. Här ligger Byksberget....


....några grågäss protesterar över min framfart....


.....i den lilla öppna vattensamlingen utanför Byksberget .....ligger också några kanadagäss.....


....flera grågäss.....


.....och här tittar unga stenskvättor nyfiket på mej.....




....här, ett stycke bort, ser jag fågeltornet.....


.....och i den varma middagssolen bestämmer jag mig för att avstå fågeltornet och i stället promenera upp på Midsommarberget.....




....här blir jag sittande en lång stund....det är mycket fågel....bläsand, sothöna, kricka, gräsand.....en tornfalk flyger nästan på mej innan den upptäcker mej....enkelbeckasin spelar....sävsångare sjunger.
Detta är en underbar fågellokal även i denna stund mitt i högsommaren och mitt på dagen. Kolla gärna mer  www.angarngruppen.se

1 kommentar:

  1. Jaha, då har jag fått lära mig något nytt igen. Såg rätt fint ut det där sista, fågelberget....

    SvaraRadera