söndag 10 februari 2013

Alförrädare och vittrut! Härlig dag!

 
 
Igår kom första larmet om alförrädaren som setts vid Risteören. Det blev naturligt att starta dagen där. Här hade samlats en hel del fågelskådare redan.
 
 
 
Här i vattnet utanför låg den. Tyvärr för långt för min kamera, men en riktigt vacker, utfärgad hane! Fantastiskt vacker! Detta är min andra obs av arten, märkligt nog såg jag den första samma datum, 10 februari för 41 år sedan på Öland!!!
 
Det ligger mycket fågel här, alfågel, vigg, bergand, sjöorre, kanadagås och en skärsnäppa!
 
 
 
Jag fortsätter mot Glivarp. Njuter av landskapet! Underbara, mjuka linjer!
 
 
 
Silotaken påminner om någon tältkonstruktion där de ligger till hälften dolda i en sänka.
 
 
 
Jag är så förtjust i dessa öppna landskap! När jag är här kommer ett fågellarm om vittrut från hamnen i Simrishamn. Lagom och göra ett besök före lunchen....
 
 
 
.....och visst var den där! Här tillsammans med en havstrut och en gråtrut i bakgrunden.
 
 
 
Den höll på att putsa sig i stort sett hela tiden. En ungfågel, därav den sandbruna färgen! Jättekul!
 
 
 
Nedanför i hamnen ligger en storskrake.
 
 
 
I vattnet speglar sig trikoloren: bleu, blanc, rouge!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar