tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning!

Jag celebrerar detta med att fylla bilen med diverse Kampradartiklar för hus och hem. Kan dock inte låta bli ta vägen över Vombs ängar när jag åker hem.
Det är endast vid denna tid på året som de visar lite av den underbara miljö som fanns här när Ragnar Edberg m fl startade kampen för bevarande av ängarna.

Jag möts av jublande vårdrillar från storspovar, och här står den...

...tofsvipor tumlar runt i halsbrytande luftmanövrer och tar en stunds vila i kanten av en vattenpöl...

En enkelbeckasin spelar, de övervintrande vitkindade gässen har reducerats till en skara på ca 500. Den rödhalsade gås som varit här ett tag har dragit vidare. Men fortfarande finns här också ett par hundra bläsgäss, och i Vombsjön ligger ett gäng mindre sångsvanar.

Skrattmåsarna, nyss så vinterbleke har tagit på sig den bruna hättan och skriar så underbart vårligt.



Nu pågår vårsträcket för fullt, årets första praktejder syntes i Kåseberga tillsammans med 11000 ejdrar. Själv blev jag beskådad av ett antal kronhjortar.


Att fågelskådare lever farligt det har man ju vetat, men lite överraskad blev jag när jag steg ur bilen. Jag såg det som en grop i vägen, men det var ett hål rakt ner...


...och därunder strömmade vattnet.


Men det känns i alla fall tryggt att sista utposten mot södern är säkrad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar