söndag 19 maj 2013

PARIS - de stora kyrkorna, Notre Dame och Sacre Coeur

 
 
 
 
 
 
 
När vi går genom gatorna för att komma till Notre Dame passerar vi justitiedepartementet.
 
Liberte=Frihet   Egalite=Jämställdhet   Fraternite=Broderskap
 
 
 
På kajerna utefter Seine finns mängder av gatusäljare av turistkrimskrams, men även konstnärer med egenproducerade objekt, må vara av skiftande kvalitet. Men, gemytligt och trevligt!
 
 
 
Det är svårt att se detta, men tyvärr inte ovanligt.
 
 
 
Jag tror att denna gråtrut lever ett bättre liv!
 
 
 
Sådana här fantastiska vyer dyker man på helt plötsligt. Paris är så ofattbart rikt på kultur, överallt!
 
 
 
 
 
 
 
Så, Notre Dame, Vår dam!
 
 
 
 
 
Notre Dame firar 850 år i år.
 
Jag måste ta av mig kepsen, får inte fotografera med blixt. Jag möts av en sakral, högtidlig stämning. Jag är plötsligt väldigt glad över tystnaden, svaga ekon, det svaga mumlandet från människor i bön....
 
 
 
....de tända ljusen över döda släktingar....
 
 
 
....det underbara ljuset från glasmålade fönster, profilen av en statyängel....
 
 
 
Jeanne d`Arc!
 
Frankrikes nationalhelgon! Född 6 januari 1412, dödad för häxkonster och trolldom 1431.
 
 
 
Under vårt besök repeterar en kör. Det ger en skön stämning!
 
 
 
I ett av takvecken skymtar gröna figurer.....

 
 
....överallt skönhet!
 
 
 
Så möter vi åter eländet. Hunden, som dresserats att sitta så här. Jag vet ingen bakgrund. Men jag rörs, både av mannens belägenhet, men även av hunden som så troget följer sin husse!
 
 
 
 "Basilique du Sacré-Cœur"  Heliga hjärtats basilika, i fransmannens mun Sucre-Caeur,  Sockerhjärtat
 
 
 
Placerad på den högsta punkten i Paris.
 
 
 
När vi närmar oss finns plötsligt valmöjlighet, bergsbana, eller trappor! Vi fegar!
 
 
 
 
 
 
Det är en fantastisk utsikt som bjuds när vi kommer upp. Det är naturligtvis ett populärt motiv för bröllopsfoton eller liknande.
 
 
 
Detta är enda bilden inifrån basilikan, sedan blev jag stoppad av en vänlig, men bestämd vakt, mannen till vänster här, inga foton här, sorry sir!
 
 
 
Utanför har ett gäng starar koncentrerat sig på sopsäcken! De måste skynda sig för renhållningen är mycket effektiv. Påsarna hämtas ofta och det är påfallande rent och snyggt på gatorna.
 
 
 
I parken intill håller en man på med Qui gong intill drivor av blåregn.
 
 
 
Annars är det tamduvor som dominerar runt byggnaden.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar