onsdag 5 februari 2014

Toppskott!


Fågelskådning är föränderlig! Ibland, som idag, slås jag av att i stort sett alla fåglar sitter i trädtopparna, enklast naturligtvis. 

Här har en ormvråk satt sig underbart måleriskt. Det hade inte blivit det samma om den satt i mitträdet.

I en annan topp sitter några gulsparvar.

 Duvflocken är som ett pärlband i trädkronan. Det är både ringduvor och skogsduvor i flocken, ett hundratal sammanlagt. Det är vår nu! En sånglärka drar över, försiktigt sirpande, när jag fotograferar. Det är en fantastisk tid som väntar nu!

I ett annat träd är det kråkfågel som slagit till. Som vanligt är det en blandflock med råka, kråka och kaja.

Men en gulsparv har slagit sig ner lite längre ner i trädet....

.....liksom en ormvråk. Det är den ena parten som var uppe och flyktlekte härom dagen. Den andre är en mycket ljus börringevråk, en stor kontrast mot den här, riktigt mörka.

Men ännu en jätteflock med ring- och skogsduvor återställer ordningen. Det blev toppskott idag!

4 kommentarer:

  1. Hej Kent
    Fina bilder i en fin fotoblogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sami! Jag har roligt när jag fotar. Då är det ännu roligare när någon tycker om den!

      Radera
  2. Blir alltid så glad när jag ser dina bilder

    SvaraRadera