lördag 22 februari 2014

Vombs ängar

 Det första som möter mig på ängarna är en röd glada. Den har blivit en karaktärsfågel framförallt i sydöstra Skåne. En fantastiskt trevlig fågel!

Det är gott om gäss, främst vitkindade gäss och bläsgäss. Jag räknar att här finns kanske 3000 vitkindade gäss och ett tusentals bläsgäss. 

 Men här finns också sädgäss, grågäss och kanadagäss. Det blir många tillfällen till foton. En ensam, vaksam bläsgås med en flock gäss i bakgrunden. Gillar bilden!

Det blåser i bröstfjädrarna på rödgladan.

Vombs ängar! 
Klassisk fågellokal ända sedan den tidiga kampen att bevara ängarna utan att helt dikas ut. Idag ser ängarna ut som de ska. Insjöliknande. Jag förstår hur pionjärerna hade det på ängarna runt förra sekelskiftet!

 Det är så härligt att möta dessa syner.

Överallt vatten!

Mängder av fågel. Här storskrakar. En trana fanns här, rödbena, stjärtänder, mängder med tofsvipor och starar. Så förbaskat skönt!

 En gråhäger har intagit den vanliga viloställningen.

Rödgladan sitter länge på släpvagnen. Tar ingen notis om mig, verkar njuta av livet på samma sätt som jag.

På hemväg besöker jag ett helt nyrestaurerat våtmarksområde. Det gläder mig att se att det faktiskt görs lite för att återskapa bättre miljöer.
V

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar