måndag 9 juni 2014

Det blev vad det blev!


Ja, idag är en sådan dag. Det får bli vad det blir! Underbart väder, redan 16 grader varmt när jag ger mig ut på en liten fågelrunda.
De första posörerna är ett stenskvättepar. De har tydligen ungar i närheten. Pigga, trevliga fåglar!

Det sjuder av liv i den lilla sjön, eller mossen som de kallas här nere.

Rödstjärthonan håller sin klara vaksamma blick på mig.

Ute på klarvattnet ligger en gråhakedopping. De häckar här, men jag ser inte skymten av ungarna.

Vallmor blommar för fullt.

Återigen en ladusvala vilande på en pinne.

Den gyllene rapstiden är förbi, nu är fälten dovt gröna.

I två av mossarna jag besöker hittar jag smådopping. Det är en av mina favoriter så det blir lite fler foton tagna.



Sothönsungarna är snart fullvuxna, men det dröjer ett tag innan de får den sotsvarta vuxenkostymen.

En gråhäger och en havstrut har intagit stranden.

I den enda lilla hägerkolonin (vad jag känner till) här nere, är häckningarna långt gångna. 

De ser lite malplacerade ut när de sitter i granskogen


Havet ligger helt stilla. Det finns ingen vind för seglarna utan det är motor som gäller idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar