tisdag 8 juli 2014

En sommardag vaknar...


Det är tidig morgon. Solen har nyss stigit ur horisonten och speglar sig i den kav lugna sjöspegeln.

 Värmen från igår följer med genom natten. En koltrast sjunger.

Den lätta morgondimman skapar en trolsk stämning. Ett lugnt snattrande, svaga plask från fågeldyk, koltrasten som sjunger. Ännu har inte människor vaknat, inga brusande bilar, inget larm från maskiner. Det är bara naturen som finns just i denna stund.

Solen klättrar allt högre

Ljuset förändras sakta från det gulröda gryningsljuset till det vitare dagsljuset. Jag kan börja se fåglarna bättre nu.

Det är stora mängder andfåglar som möter mig.

Jag vill försöka hålla kvar mig i den fantastiska gryningen men får naturligtvis ge mig, idag liksom alla dagar.

En knölsvan simmar förbi i det silvriga vattnet.

Grågäss drar runt.

Den vackra gulsparvhanen räknar troget till sju för att hälsa dagen välkommen. Det känns som om han tillägnar även mig morgonhälsningen.

En skrattmåsfamilj har tillbringat natten i strandgräset. De ser lite nymornat på mig och funderar säkert över om faran från mig är tillräcklig för att lyfta och skriande skälla ut mig för att jag stör.

Dagen har kommit! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar