onsdag 20 augusti 2014

Glada (,) gäss och tärnor!


Röd glada, denna fantastiska fågel som jag blir mer och mer förtjust i ju längre jag lär känna dem. Här är en av årets ungfåglar.

Glada är efter örnarna vår största rovfågel. Dess eleganta flykt över åkerlandskapet är helt unik i sin skickliga manövreringskonst.

Den är den store renhållaren i markerna, håller sig gärna runt gårdarna.

Ett bo som jag höll koll på i år låg ca 50 m från ett bostadshus!

Den är starkt knuten till Skåne. Av Sveriges ca 2100 par häckar 1900 i Skåne.

"Hon är en professionell segelflygare, en praktfull företeelse" skriver nestorn Rosenberg och jag bara håller med!

 Efter det blir det nästan lite avslaget med en bortsimmande storskrakhona...

....och ständiga småsträck av storskarv...

....en del stannar till här och var och putsar upp fjäderdräkten.

Men sedan tänder det till igen! Vid Risteören väntar stora mängder tärnor som idogt fiskar i vattnet utanför ören.

 Det är runt 180 tärnor totalt här. Det är mest silver- och fisktärnor men även en del kentska tärnor här.








En ungefärlig bedömning är att det rör sig om ca hälften av vardera fisk- och silvertärna och ett tiotal kentska tärnor. Dessutom passerade en skräntärna söderut under tiden!



Det var dessutom ungefär lika många skrattmåsar på platsen. Det var verkligen liv och rörelse.

 Det börjar också dra ihop sig allt större flockar av, mest, kanadagäss. Detta var en flock på runt 350 gäss.


Som vanligt finns en del lustiga inslag i flocken. Pigmentförändring eller hybrid?

Allt är inte vackert på Österlen!

 Dagens största gåsflock var på runt 520 gäss.

Liksom kanadagässen drar skratt- och fiskmåsarna ihop sig till ansenliga flockar. I denna var det ca 800 individer, till största delen fiskmåsar plus en del gråtrutar. Till glädjen här var en blåhake som under någon minut slog till på fältet mitt i kikarfältet när jag kollade måsarna. Allt kan kända!
Härlig dag! Hösten är snart här!

2 kommentarer: