måndag 2 februari 2015

"Det är nog lite närmre himlen från Österlen"


Gudarna målar med färggranna vindar
En rödgul solnedgång.
Jag sluter mina ögon och flyger genom luften
Från min bostadsrättsbalkong.
Jag har rest jorden runt och lärt mig
Ett träd är ett träd och en sten är en sten,
men det är nog lite närmre
till himlen från Österlen 
Michael Saxell

 Jag har blivit förälskad i Skåne och alldeles speciellt då i Österlen. Det är något säreget med denna trakt - dess mjuka böljande kullar, dess skiftande dagrar över Stenshuvud och detta underbara Haväng, som ger en så intensiv känsla av hedenhös...
Prins Eugen 

När ödegårdarna befolkas
av neurotiska akademiker
- som leker lantarbetare
till musik av Pink Floyd -
drabbar oss den patetiska
bilden av oss själva 
Jaques Werup

Ge mig en dag av vindar och sol
Vid stränder ljusa och klara,
Där tystnaden går i kullarnas gräs
Vid havet i Österlens dalar. 

Ge mig en natt då tiden står still,
Då trast och näktergal talar,
Då nöd och då lust, då kärlek blir till
I lundar i Österlens dalar.

Ge mig den stund, ja ge mig den tid
Då hundra lärkor och svalor
Flyger min själ till himmelsens frid
På hedar vid Österlens dalar.  
Olle Adolphsson

Mäktig, heroisk kust
brett vinande av sand
strandens bälte slätt och stort.
Däröver:
vallarnas yviga gräs
septembersvalt susande.
Vilhelm Ekelund

Och enligt hans egen utsago och ord
så vill han dö här på Österlen
antingen i hammocken i sin trädgård med katten i knät
eller i skogen  under koltrastens sång
eller på sin cykel på väg nån stans..
för att bara vara

han vill inte bli en vilsen själ i sin sökan efter ett hem..
inte ett spöke i en lägenhet i storstan..
eller en osalig ande i någons hus..

 Fritt efter Lassemannen

Ska du lägga nya gräsmattor? De kommer kanske härifrån, rullarna du köper på trädgårdsmästeriet, forslar hem, rullar ut och vips ger dig en ny trädgård. Gör det, köp en rulle gräs och få lite Österlen på köpet!

Alltså kan ett land av så förträffeligt klimat ej annat än vara det härligaste; ja det liknar så mycket Tyskland och Danmark, att man kunde säga, det havet liksom med våld skurit Skåne ifrån de södre länder och lagt det till Sverige.
Carl von Linné om Skåne
                                                   Hur kan en fläck på jorden
                                                ens hjärta fånga så,
                                          - en spång mot evigheten
                                              av några minnen slå ...

    Theodor Thufvesson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar