onsdag 5 augusti 2015

"Jag trivs bäst i öppna landskap...."


"....nära havet vill jag bo". 
En vandring i en strandkant vid havet är ren och oförfalskad njutning! Det är högsommar! Blåmunkarna har aldrig varit blåare!

Backtimjans rosaröda små blommor är fyllda med frisk, fräsch kryddoft!

Sandnejlikan står i små ensamma bestånd.

En drillsnäppa har slagit ner på en sten framför putsande grågäss.

Den vilda kärleksörten har inte kommit till blomning ännu, men står beredd.

Kattfot i en gul variant jag inte känner igen.

Rödklinten står ståtligt vacker.

Oxtungan står så oemotståndligt vacker i sin djupblå blomning. " De späda bladen nyttjas om wåren i Grönkål af uplänningen, och skulle äfwen kunna stufwas i blandning med späda Syror." 
Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ Retsiuz

Det finns inslag av trädgårdsväxter. Här en praktspirea som tagit plats ute strandvegetationen

Fåglar - mängder med fåglar! Mest grågås och kanadagås, men här finns kustens alla representanter!

Storskarvrevet är välbesökt!

I Bornholmsgattet är trafiken som vanligt tät med både små och stora trafikanter.

Som vanligt en tät samling skrattmåsar som under ständigt småpratande gnabb söker mat.

Kentska tärnor

Precis där strandvegetationen övergår i hav har en solros slagit rot.

" där bränner jag mitt brännvin själv och kryddar med johannesört"
Tack, Ulf Lundell för inspirationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar