tisdag 5 januari 2016

Mitt fågelår 2015!


Ja, så var då mitt 53:e år som fågelskådare avslutat. Jag tycker fortfarande det är lika roligt att summera ett år. Hur blev det? Bilderna här återspeglar en del av det som jag har upplevt med glädje under året.

Sångsvan, en inte helt vanlig syn i det Österlenska landskapet.

Ormvråk är däremot en vanlig syn utefter våra vägar.

Råka, som jag blivit riktig vän med sedan flytten till Österlen. Jag kan förstå att den kan vara lite skränigt påträngande där den häckar i stora kolonier, men jag känner mig alltid varmt välkomnad när jag möter dom.


Gravand, en vacker strandbevakare!

Stare, sällskapet under försommarens grillkvällar.


Emellanåt dyker det upp sällsynta gäster, som denna amerikanska bläsand, en besökare från andra sidan Atlanten för att förgylla tillvaron för fågelskådarvänner i Simrishamn.

Stora gåssamlingar utgör alltid en fantastisk upplevelse

Den näpna turkduvan har jag sällskap av varje dag vid morgonens hundpromenader.


En vackert utfärgad gulsparvhane är bland det vackraste jag vet. Tyvärr blir det allt mer sällsynt höra hans försynta räknande till sju under vårsången.

Stenskvätta, alltid lika uppiggande att möta,

Gråhakedopping fick jag glädjen att följa i sin häckning vid en liten österlensk mosse

Kornsparv tillhör också de som blir allt färre.

Strömstare är fåtalig men årlig häckare på flera platser.

Ladusvala på en häckplats i naturlig miljö, alltså inte i byggnad som väl är det vanligaste. Det allt mer moderna och högrationella jordbruket förändrar villkoren för ladusvalan.

Rörhöna finns det gott om i dammar och mossar på Österlen.

Rapsfält är betydligt vanligare häckplats för gulärla än jag har vetat innan min flytt hit ner. Men var ska denna härliga gula ärla vara om inte bland det gulaste jag känner till!

Buskskvätta

Större strandpipare

Kärrsångare, denna sångarvirtuos, alltid lika skön att lyssna till.


Gråtrut, en av alla måsarter som gör Simrishamn till kanske den förnämsta måsfågellokalen i landet.

Ett möte mellan röd glada och vår mäktigaste fågel, havsörn!

Havsörn

Kärrsnäppor och spovsnäppa nyligen anlända efter ett flyttdag.

Gråhäger, ses ofta men jag känner bara till en enda liten koloni i "mina" trakter.

Småtärna

Rörhöna med unge.

Tornfalk, häckar bland annat med flera par, ståndsmässigt, i den gamla borgen Glimmingehus murgluggar!

Rödstjärt, en våra allra vackraste fåglar.

Röd glada som till min glädje åter är en vanlig häckfågel. En daglig syn på Österlen!

Ormvråkar kan se ut nästan hur som helst, här en ganska ljus variant.

En ryttlande tornfalk.

Höstträcket utmed kusten är mäktigt, här prutgäss.

Ejder och sädesärla, ofta möts de på stranden.

Röd glada sticker upp huvudet för att hålla koll.

Grå flugsnappare en våra allra försyntaste fåglar, vanligare än man tror allmänt.

Kungsörn

Fasan

Skäggmes, herr....

....och fru. Dessa fotograferade i Hjälstaviken men finns även nere hos oss.

Gråsparv.

Ejdersträcket är imponerande även mängden minskat dramatiskt på senare år

Tofsvipa

Vitkindade gäss, så härlig syn!

Havsörnssilhuetten alltid lika imponerande.

Längst ut mot havet, havstrut!

Ett vackert höstlandskap med en tofsvipflock.

Pilgrimsfalk ser jag några gånger per år.

Ormvråk

Ormvråk

Sidensvansar gör alltid något svep ner över dessa sydliga nejder och en antennmast är utomordentlig som sittplats.

Ägretthäger

Ormvråk

Kanadagås

Kråka

Så får det bli björktrast som avslutar kavalkaden.
Det blev 206 sedda arter under året, men tusentals fantastiska upplevelser i en fantastisk miljö!





2 kommentarer: