måndag 10 juni 2013

Ekenabben - ytterliggare en av dessa fantastiska pärlor!!!!

 
Jag har intresserat mig alltmer för området runt Kristianstad. Jag känner historien runt Vattenriket och fågelområdena, Håslövs ängar, Herculesdammarna o s v. Nästa område att utforska är Råbelövssjön m m.
 
Det är så ofantligt kul att upptäcka!
 
Som, idag, 90 km/tim....en snabb skymt, brun skylt....Eke...vad var det? Saktar farten! Ekenabben!
OK, jag prövar. Jag har aldrig hört talas om det. Men brun skylt förpliktar!
 
Jag möter en ny pärla att lägga till hjärtat! Fantastisk miljö! Här finns förstås ekar, jätteekar!
 
 
 
En ek växer i 300 år, lever i 300 år och dör i 300 år!
 
Norra Kvilleken, där uppe i Småland började växa omkring år 1100, vilken fantastisk tidsrymd den varit med om.
 
 
 
Ekenabben ligger vid Hammarsjön, det finns fågeltorn, men det är inte sjöfågeln som är behållningen här. Men vackert, det är det!
 
 
 
Som vanligt runt skånska fågelsjöar är det sångarmarker! Jag är här mitt på dagen, den sämsta tänkbara tiden för fågelskådning, men kärrsångare, härmsångare, rör- och sävsångare håller igång.
 
 
 
Här finns även yngre bestånd.
 
 
 
Men dessa mäktiga ekar imponerar.
 
 
 
Men det är inte nog, det bästa sparas som vanligt till sist. Jag hittar litee akleja.
 
 
 
Olvon växer här......
 
 
 
.....och så börjar så sakta sumpskog möta mig.....ser ni den lilla gula fläcken.....
 
 
 
....nej, det är inte lätt men svärdsliljan blommar här....fågelsången är enorm....näktergal, härmsångare, svarthätta, trädgårdssångare.....
 
 
......en liten klarvattenpöl....känslan av svensk regnskog är påtaglig!
 
 
 
Här möter, ja, vad?
 
 
 
Jag vet inte! Kan någon hjälpa mig?
 
 
 
Överallt denna frodiska grönska och denna fantastiska fågelsång. Ekenabben, vi ses igen!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar