onsdag 5 juni 2013

Tommarpsån

 
Tommarpsån rinner upp vid Kronovalls slott, ringlar förbi Onslunda och Smedstorp, får ett tillskott från Gyllebosjön, passerar Gärsnäs, Östra Tommarp (det gamla Thumatorp!), Simris förbi Tobisvik och rinner ut i Östersjön strax norr om Simrishamn.
 
Någon dag, en av dessa vackra dagar som finns alldeles för få!
Då, en sådan dag, ska jag vandra utefter Tommarpsån. Följa vad vikingarnas fiender använde för vägar för att komma till och plåga innevånarna i Thumatorp.
 
Jag älskar åar!
 
Här, den gamla bron, där vägen mot Gnalöv tar av från Ystadsvägen. 
 
 
 
Landskapet är pastoralt! Jag återkommer ofta hit. Idag färgat av smörblommor och en sommarblå himmel.
 
 
 
 
 
En sädesärla är helt uppfångad av sin insektsjakt från en sten i åfåran. Den struntar helt i mig.
 
 
 
 
 
 
Gång på gång gör den utfall mot förbipasserande insekter (antar jag) och på bilderna förvandlas den till ett grått suddigt töcken....
 
 
 
.....återkommer till sin sten.....
 
 
 
....för att på nytt göra ett utfall.
 
 
 
Jag ligger i en slänt och njuter!
 
 
 
En gök gal, svalor svirrar över mig. En halvtimma efter jag gett mig iväg rapporteras en ängshök härifrån!
 
 
 
En hare följer mig nogsamt på ett fält intill....
 
 
 
....och ett fält med gråfibblor fullkomligt lyser i solen!
 

1 kommentar:

  1. Var är bilden på ån på bild nr 2 tagen? ��

    SvaraRadera