fredag 2 augusti 2013

"Bornholmsflugor" och annat smått

På vår altan huserar en spindel, stor, kraftig. Det är ett nöje att följa händelser runt den. Nätbyggande, matpauser (som här) och över huvud taget hur ett spindelliv levs!


Den avnjuter en måltid och har tidigare paketerat en fluga för kommande måltider.
 

Dessa flugor har kommit de senaste dagarna. De kom i samband med första regnet efter en helt torr månad.
Lokalt här kallas de "Bornholmsflugor". Jag har ingen aning om varför. Vad jag förstår är det en gul solblomfluga, vanligt förekommande i våra trakter. Jag känner inte igen den från Småland.
 

Ganska charmig uppsyn, eller?


De är till skillnad från vanliga flugor helt orädda. Man kan peta på dem och de flyger knappt. Det blir irriterande!
 

Rabarberfrön
 

Här är en annan flugart. Det finns att välja på, i Sverige ca 6000 arter! Den här tror jag tillhör släktet blomsterflugor, alltså inte blomflugor.


Här är en tredje, lite mindre, också närgången. Jag tror att den till släktet fritflugor! Men allt jag säger här är mer eller mindre kvalificerade gissningar!!
 



Härlig förebild för en skulptur!
 
 
Trevligt att dyka in i denna värld en liten stund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar