lördag 3 augusti 2013

En varm dags övergång i natt - det är vackrast när det skymmer

Årets hittills varmaste dag träffade vi denna sköna man som satt och gjorde sjömansknopar, naturligtvis för försäljning


Det var så varmt så dagen har i stort sett använts för att hålla sig så sval som möjligt. Men nu i solnedgången börjar temperaturen bli dräglig. En ringduva spanar från en takås.
 

Himlen mörknar och rodnar...
 



.....ringduvan kommer tillbaka till sin utkiksplats. Den vita halsfläcken skymtar trots det fallande mörkret.
 

Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden,
över markens hus.


Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet
människan som lån.


Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra -
ensam, utan spår.
 

Dikten av Per Lagerkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar