torsdag 8 augusti 2013

En fågeltur i all enkelhet...

 Kentsk tärna är absolut en av mina favoritfåglar. De sätter alltid liv i miljön när de kommer.
 

Kanadagås
 

Ung skrattmås
 

Jag är på jakt efter den rödhuvade törnskatan som setts i Hagestad. Letandet avbryts av en tornfalk.


En brun kärrhök passerar, blev anfallen av en rödglada, en stunds tumult uppstod innan de flög åt var sitt håll.
 

Så hittade jag den, den rödhuvade törnskatan! Tyvärr på alldeles för långa håll för min fotoutrustning!


Jag passade på att besöka Hagestad mosse. Ser ut att vara en riktigt trevlig lokal, det borde finnas lite sångare här på våren. Nu är det dött här.
 

Rejält torn finns det.
 

Det blir också ett besök vid Glivarpa mosse. Hela den lilla klarvattenytan är fylld av kanadagäss. Cirka 175 ex får jag ihop det till.
 


  
Några storskarvar har slagit sig ner i några döda buskar.


I ett träd har en gråhäger slagit ner.....
 

.....och på en ledning intill hade lite starar samlats.




 En kråka fångar uppmärksamheten. Den ser väldigt ljus ut, nästan beige i de grå fälten!


En ganska trevlig fågeltur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar