måndag 5 augusti 2013

Här är gudagott att vara....

Jag sitter i skuggan i vår lilla trädgård. Jag omfamnas av solvärme, fjärilar, humlesurr och borta över åkern sjunger sånglärkor. Humlan surrar, fjäriln prålar, lärkan slår i skyn sin drill. 
Texten ramlar fram ur minnesförrådet. Det är så här det är!


Texten är förstås hämtad ur Gunnar Wennerbergs Gluntarne närmare bestämt Examens-sexa på Eklundshof.  Man firar Gluntens kameralexamen och de festande slår sig ner på gräsmattan utanför värdshuset Eklundshof och sjunger:
Här är gudagott att vara
o, vad livet dock är skönt.
Hör, var fröjd från fåglars skara
se vad gräset lyser grönt.
Humlan surrar, fjäriln prålar,
lärkan slår i skyn sin drill,
och ur nektarfyllda skålar
dricka oss små blommor till. 

 Vår rosenböna och fjärilsbuske är tydligen veritabla guldgruvor för fjärilar och insekter. Rosenbönan är alldeles full med dessa fjärilar. Tyvärr har jag inte kunnat identifiera dem. Jag misstänker att det är någon art gräsfjäril.






Humlor surrar


Det är en fantastisk upplevelse att sitta mitt bland detta liv.



 En "bornholmsfluga" hittar också hit





En del humlor är ganska slitna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar