lördag 10 januari 2015

Fågelåret 2014 - sommaren


När jag kommit hem från Portugal var det rejäl vår och allt vad som hör våren till som en parning mellan ett brun kärrhökspar.

Ringduvorna har redan fått ut en tidig kull och förbereder en andra.

Vitkindad gås, en art jag aldrig kunde se vid andra tillfällen än under flyttningarna när jag började skåda för 50 år sedan. Nu är den en stabil häckare.

 Stenskvättorna har ungar.

Storskarven hälsar sommaren välkommen.

Hämpling





Gulsparv

Näsbyholm är ett ställe jag besöker rätt ofta. Här är rovfågelrikt och ofta är sjöytan fylld med fågel. Det är ofta man kan se, i princip, alla  häckande andfåglar här!

Gråhäger

Svarthalsad dopping




Sommarkvällarnas månljus fylls av enorma kråkfågelsamlingar. Brunnsparken är den stora samlingsplatsen här i Simrishamn.

Glimmingehus är, förutom att vara en välkänd medeltida borg, också häckningsplats för tornfalk. Två par i år!


Tärnor är vanliga gäster utefter kusten. Jag ser regelbundet skrän-, kentsk-, fisk- och silvertärna.

Röd glada är en verklig karaktärsart på Österlen. Jag har följt en häckning i år av en av mina absoluta fågelfavoriter! Helt underbara fåglar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar