söndag 11 januari 2015

Fågelåret 2014 - hösten


Grå flugsnapparen tar adjö av sommaren och hösten kan börja.

Under året har jag gjort 30 havsörnsobservationer! Det är en så skön känsla att den på allvar har kommit tillbaka.

Det är mycket fågel i markerna under hösten. En stor tofsvipflock.

Här en blandning av tofsvipor och ljungpipare. Det kan vara flera tusen individer i dessa flockar.

Gråhäger

Höststräcket utmed Österlenkusten är ett fantastiskt skådespel. Prutgäss.

Enkelbeckasin

Turkduva är en året runt art här i Simrishamn. Det häckar några par i bostadsområdet där jag bor.

Ladusvalorna samlas på telefontrådar eller som här på mur i en hamn.

Tranor börjar flockas inför avfärden.

Måsfågel samlas i jätteflockar. Det är gråtrut, fiskmås och skrattmås till största delen med en och annan havs- och silltrut.

Vitkindade gäss

Tofsvipa

Ejdern har gått kraftigt tillbaka i antal i Östersjön. Ändå räknades över 100000 ejdrar under en enda dag under höststräcket. Det är ett skådespel jag önskar att alla kunde få ta del av. Under tjugo minuter passerade en enda ström av fåglar, inget uppehåll. Prutgäss, vitkindade gäss, småskrakar, sjöorrar, alfågel, labbar....

Stenfalk

Ljungpipare och tofsvipor.


Fjällvråk är väldigt vanlig en kort period under hösten, men några individer finns kvar under vintern.


Mycket vanlig är också kungsfåglar. Då vimlar det av kungsfåglar överallt, precis överallt! Är altandörren öppen så kommer de även in. Detta är mitt första och hittills enda kryss jag haft i min sko!

Ljungpipare.....

bildar moln. Det är näst intill omöjligt att fotografera med bra resultat.

Trädkrypare

Ormvråk

Ännu en ljus ormvråk. Denna vråk är en hona som häckat tillsammans med en ovanligt mörk hane. Denne hane blev under hösten slagen av en havsörn!





Knipor samlas i rätt stora flockar

Fjällvråk

Tätt, tätt slår en ljungpiparflock ner på en åker.

Lika tätt flyger de.

Gåsflockar på upp till 4000 individer. Många gånger blandflockar med vitkindade-, grå-, bläs-, kanada- och sädgäss.


 Ringduvor stannar i många fall över vintern, likadant med skogsduvor men i mindre antal.

Hela landskapet tycks fyllt av fågel, här en kråkfågelflock.

Skäggdoppingar i havet en tidig decembermorgon.

Gråhäger tillhör favoritfotomodellerna!

Kanadagäss


Ser jag en ensam fågel långt bort på en åker måste jag stanna och se vad det är. Till 99,9 procent är det kråka, men den sista procentdelen är ofta pilgrimsfalk! Så härligt med ännu en art som kommit tillbaka!

Sidensvans

Alfågel

Mera gäss!

Sista bilden för året blev kråkor i ett litet träd. Fotograferat på nyårsafton vid Vårhallarna!
Jag såg 273 arter under året. Då är Portugal inräknat. Sjutton nya arter (Portugal) en ny i Sverige, ringnäbbad mås! Blåskata, purpurhöna, svartvingad glada tillhör toppen för året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar