lördag 8 november 2014

Bland vipor, pipare och gäss!


Fjällvråken vi rehabiliterar på KFV mår bara väl. Två kycklingar om dagen åker ner. Vi hittar inga fel och den flyger bra mellan pinnarna i vår voljär. Den kommer släppas efter några dagars ytterligare "uppmatning".

Det är en skön morgon som kunde varit en fin vårmorgon med nyanlända tofsvipor. Men höstplöjningen avslöjar årstiden och i de bruna vältorna söker tofsipor föda inför den stundande höstresan söderut.

Det är 12 grader varmt! Riktigt skönt!

 På långt håll ser jag svärmar av fåglar. När jag kommer närmare ser jag att det är ljungpipare. En enorm flock, kanske upp emot 5000 fåglar. De bildar olika grupper på olika höjder i lufthavet. Det känns som det är fåglar överallt. När de sänker sig, delar de upp sig och går ner för landning grupp efter grupp.

På åkern står tofsvipor precis där åkern böjer av mot lägre nivå. Jag ser de långa nacktofsarna sticka upp.

Flock efter flock går ner och landar.

De första är noga med att ha åkeråsen mellan sig och  mig.

De blir allt fler .

Det är ett fantastiskt skådespel, när flockarna vänder och kastar i luften på vadarmanér. Uppe i himlen syns hela den stora svärmen fortfarande lika stor.

Ibland tätnar flockarna.

 Minut efter minut fortsätter skådespelet. Bakom åkeråsen har jag ingen möjlighet att se, men det måste vara många nu.

Strax intill håller en flock gäss till. 

Det är också stora mängder, kanske upp emot 7-800. Det är en blandad flock med grågås, sädgås, bläsgås, spetsbergsgås, kanadagås och vitkindad gås.

Bläsgäss

Efter ytterligare ett stycke väntar nästa gåsflock. Kanske ett tusental med samma blandade innehåll.
Nog är det gåsatider när Martin av Tour firas traditionellt med gåsamiddag den 10 november!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar