torsdag 27 november 2014

Uppflog!


I morgonljuset ser jag gåshalsar vaksamt bevaka vägen där jag kommer. Jag tar några bilder trots det omöjliga motljuset. Det ser ut att vara ett 50-tal där uppe på åkerkanten.

Plötsligt ökar gåslätena och så börjar de närmaste lyfta. De drar med sig allt fler.

Snart blir det mörkt i kamerasökaren, det måste vara hundratals!

Snart kokar hela luften av upprört gåskackel och böljande gåsflockar. De hundratals blir tusental!

Hela fälten som jag inte ser måste ha varit fyllda med gäss!

Jag har sett något liknande vid några tillfällen. Det är fantastiska upplevelser!

Samtidigt som jag fotograferar försöka jag bedöma något så när hur många det är. Naturligtvis helt omöjligt med någon större säkerhet. 

De bara fortsätter!

Det är till den klart största delen kanadagäss, med kanske en tredjedel grågäss dessutom

Min gissning blir 3500 kanadagäss och 1500 grågäss och känner att jag i varje fall inte överdrivit!
 Jag unnar alla att få uppleva något liknande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar