tisdag 20 november 2012

En helt vanlig dag...

Det är novembergrått. Stensvalan, som tagit sig till Öland från Nordamerika. Förmodligen hitblåst av stormen Sandy, slutade som mat åt en svensk sparvhök. Vilket öde! Den gladde i alla fall många fågelskådare under den vecka den hade flyguppvisningar i hamnen i Bläsinge.
 
Jag tar mig lugnare vägar runt Simrishamn, mest för att "kolla läget".
 
Det första som möter mig är en ormvråk som lite varskt kollar upp vad jag hittar på.
 
Det är mycket fågel i rörelse, måsar och trutar och en och annan röd glada. En stor flock kråkfåglar far skränande runt en träddunge. Kråkor, råkor och kajor. Det är nog 5-600 i flocken.
 
På ett annat fält har en sångsvanfamilj slagit ner
 
Ute vid havet möter mig en flock knipor. Vid närmare granskning hittar jag också ett par bergänder, här framför kniphanen mitt i bilden....
 
.....och här finns en längst till vänster, den översta fågeln.
 
På stranden går grågäss och betar, det är ett par hundra.
 
Gräsänder ligger och födosöker i vattnet.
 
På en sten står en storskarv.

Sidensvansar drar förbi, i snabba, täta flockar. En gärdsmyg varnar ljudligt, en rödhake fyller knäppande i oron. En liten flock vinterhämplingar drar förbi i strandzonen. Långt ut på havet kan jag se några alfåglar och en skäggdopping. Det känns som en rätt skön timma av novemberdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar