lördag 3 november 2012

Hjälstaviken

På besök i Sollentuna kunde jag inte underlåta att göra ett besök vid Hjälstaviken. Det är en lokal som aldrig gjort mig besviken, så inte heller denna gång, denna gråa novemberdag.


Vid parkeringsplatsen möter ett fint nybyggt fikaställe.


Tornet lockar. Det är några hundra meters promenad ut dit, men väl värt besväret. Man ser bra och har god överblick över de öppna vattenytorna. Här ligger salskrake, storskrake bläsand bland annat.
 

Just nu är det mycket gäss i markerna. Jag ser att många räknat ca 10000 sädgäss. Här är en del av dem.
 

Det blir plötsligt oro i flocken och alla tar till vingarna.....
 

....det blir ett virrvarr av vingar, gåskroppar, rop....en stor upplevelse!
 

På lite större avstånd ser man hur stor flocken är. Här på bilden uppskattar jag till kanske 2500 gäss.
 

Efter detta var det dags för golvläggning hos dotter och svärson i Sollentuna. Det gick också alldeles perfekt!

2 kommentarer:

  1. Tack för dina fina bilder och givande texter. Fick tipset av min syster Berloth. Vilken tur!!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt att du tycker så. Du är välkommen i gänget!

    SvaraRadera