tisdag 27 november 2012

Nu blommar det!

 
 
 
27 november. Grått. Det är vindstilla. Skönt, 7 grader varmt. Jag väljer en promenad utefter Tommarpsån. Det några månader sedan vi gick här. Mycket "läsning" för Lisa, så det är ingen konst att hinna fotografera en del också.
 
Tommarpsån är brunfärgad av jord och slam som följt med i regnen som varit.
 
 
Ett par pilar ser vårgröna ut på lite avstånd. Det är de enda träden som har löv kvar. Det ger ändå en skön känsla att se .
 
 
En pil har lagt sig ut över ån, och bildar en naturlig bro. Här utefter ån ses ofta kungsfiskare. Allt jag hör idag är en gärdsmyg som knattrar strax intill. En kort sångstrof från en rödhake kommer någonstans ifrån.
 
 
Jag skrämmer upp några gräsänder som låg under lövtaket.
 
 
Vi som inte tog oss över på pilen begagnar gångbron.
 
 
Sedan öppnar det upp sig mot koloniträdgårdarna som ligger vackert utmed ån. Ständigt under hotet om utbyggnad av staden. Men nyligen har man fått löfte om ytterligare 25 år. Det är en skön känsla att gå i ett koloniträdgårdsområde. Välskött, prydligt och hur är det med blomningen?
 
 
Jodå! Visst blommar det! Jag påminner mig om datum. 27 november.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var detta jag letade efter, blommande rosor! Förra året blommade de långt in i januari. Vi får se hur det blir i år. SMHI har ett hot om kallt och snö redan nu i veckan.
 
Jag tycker den lyser vackrare nu än under sommaren.
 
 
Här ligger några grågäss i åkanten och håller ett vakande öga på Lisa och mig.
 
 
Men beslutar sig för att vi är ofarliga och drar ner gardinen och sover lugnt vidare.

2 kommentarer:

  1. Vi får väl veta hur länge den vackra röda rosen kan blomma? Har den klarat av minusgraderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta en liten tur närmaste dagarna och se om det blommar fortfarande. Du får se det på bloggen!

      Radera