söndag 11 november 2012

Så gick jag ut i dimman.....

Det råkar vara fars dag så det blev engelsk frukost. Underbar fru jag har!
 
 
Det är den där grå dagen jag väntat på. Dimman ligger tät. Jag tycker om det mjuka, diffusa ljuset.
 
 
Här ute vid havet är dimman inte så tjock. Jag tar mig in i Österlen.
 
 
Pilevallen med sina vindplågade stammar träder fram i det platta landskapet.
 
 
Sockerbetsäsongen är inte över. Överallt ligger stora högar av nyskördade betor som ska till sockerbruket i Örtofta. Den forna vindmöllan står vakt.
 
 
Pilfinkarna är överallt närvarande.
 
 
Nu tätnar dimman. Mobilmasten försvinner i dimman.
 
 
Här vid Järrestad ringlar Tommarpsån vackrare än någon annanstans.
 
 
Jag njuter! Det är 10 grader varmt, lugnt och stilla. Vattnet porlar och över mig drar en flock grågäss.
 
 
I dimman sitter rovfåglarna stilla och spanar. Här har en ormvråk tagit plats i strandbrinken vid ån.
 
 
Bolshög. Här sover Jätten från Glimmingehus.
 
 
Glimmingehus välkända gavel träder fram i dunklet.
 
 
Alléer ger skön känsla när den försvinner bort från mig i dimman.
 
 
Jag tycker om det. Det är skönt att efter soliga dagar krypa in i det disiga våta höstvädret. Ta till sig det mjuka ljuset, ljuden som fortplantar sig bättre. Kacklet från grågässen som jag inte ser men hör därute från fälten.
 
 
De gula löven ger en liten färgklick i gråskalan.
 
 
 
 
Pilarna varierar i sin färgskala.
 
 
Vattendroppen på pilgrenen blir en lins som speglar sina egna blad. Det finns så oändligt mycket att njuta av.
 
 
Med skånegården insvept i ullig dimma på näthinnan åker jag hem.

2 kommentarer:

  1. Fint. Visserligen är det varm här också, +8, men granskogen och molnen gör att det är väldigt mörkt, hela dagen. Öppna landskap som Öland och Skåne har ett annat ljus....
    Fru Jansson

    SvaraRadera
  2. Du har ju helt rätt. Närheten till havet (och mer vind) gör också att förändringar sker snabbare. På eftermiddagen idag hade vi strålande sol, dimman var som bortblåst(!). Jag känner som Ulf Lundel: Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo!

    SvaraRadera