måndag 14 april 2014

En svala gör ingen sommar, men två??


Ja, är det så att två svalor gäller för sommar, då är det uppfyllt! I stort sett det första jag såg idag var just två ladusvalor som snabbt svepte förbi mig.
I den lilla sjön hade två grågåspar kläckt och tog de första simturerna i sjön. Tre ungar hade ena paret fått fram. Det andra var detta par med sju ungar. De är säkert nyligen kläckta och äggen måste lagts omkring mitten av mars!

En gråhäger stod och kurade i det lätta duggregn som föll.

På ett annat ställe har enkelbeckasin och tofsvipa stannat upp i födosökandet. Bakom mig sjunger en lövsångare liksom för att visa att sommaren börjar närma sig!

Den första rapsblomman ser lite ensam ut, men det dröjer inte länge förrän Österlen lyser gult igen!


En sånglärka med förvånad uppsyn går och plockar på fältet där ljungpiparflocken ökat i antal igen. Jag räknar in 113 ex idag.


Det rör sig fortfarande jätteflockar med måsfågel i landskapet.

Jag har inte orkat räkna fåglarna på bilden, men uppskattningsvis är det nog omkring 500! Ett par tusen i hela flocken.

Regnet har upphört. Jag ser på biltermometern att det är 11 grader. Skönt! Några viggar ligger och njuter av tillvaron i strandkanten.

Ur vassen lossgör sig en gråhakedopping. Boet ligger säkert därinne.

 Småflockar med hämpling och några stenskvättor avslutar skådandet för idag.

Men....två svalor, rapsen som börjar sin blomning, vemodet från en lövsångare, grågässen med ungar....
det drar ihop sig till sommar, i varje fall försommar!
Det är ju också Tiburtius-dagen, dagen då björnen går ur idet och enligt gamla tydor är det sommarens första dag! Är den kall och ruskig blir sommaren varm och fin. Bara så ni vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar