torsdag 10 april 2014

Rörhöna, måsar och gråhakedopping!


Bland det mest färgsprakande i naturen är fasantuppen. Den här spatserade omkring, sprätte lite i jorden, hittade ett och annat frö men mest verkade han vilja visa upp sig. Jag såg de tre hönor han ville imponera på men som så ofta håller de sig undan.

I den lilla mossen ligger smådoppingen kvar. Den verkar sällskaplig. Idag har den sökt sällskap med en strandskata. Det är inte ofta jag sett en smådopping på land!

Trevligt att den är kvar

Det är gott om krickor. En och annan kommer fram på  nära håll.


Sothöns, allestädes närvarande. Det har blivit lugnare i sjön nu. Reviren har etablerats. De flesta äggen är nog lagda och ruvningen har börjat.


Det drar omkring små starflockar lite överallt.


Skedandhannen ligger utanför vassen där hans partner nyss simmade in.

Då kommer ett moln av fågel. Det är nästan osannolikt att se. Det är måsfåglar! Det kom två sådana här moln efter varandra. Att uppskatta antal här är näst intill omöjligt. Jag räknar med att det är någonstans 4000 fåglar i vardera molnet!


Av de flockar jag ser på marken är det ungefär två tredjedelar fiskmåsar, resten uppdelat mellan gråtrut och skrattmås med en övervikt av gråtrutar.

I en annan liten sjö håller gråhakedoppingarna fortfarande på med lite parningsritualer. 




Jag har hört rörhöna hela morgonen och så plötsligt simmar det ut två stycken på öppet vatten.

Rörhönan håller sig oftast dold och avslöjar sig mest via lätena. I "Fåglarna i Sverige" beräknas antalet par i Sverige vara drygt 3000 par. Av dessa finns omkring 1200 par i Skåne.

"Mycket små dammar bebor hon med förkärlek, i större vatten brukar rörhönan få nöja sig med båtrännor o dyl som blivit över vid de oföredragsamma sothönsens "lantmäteriförrättningar"". 
Erik Rosenberg i Fåglar i Sverige

Det är ofta så här man skymtar rörhönan bland vasstråna.


I gladboet har ruvningen börjat. Det är inte lätt att se men titta noga så ser ni nacken, delar av ryggen och stjärten som sticker ut över bokanten. Kanske bäst att påpeka att när jag tar dessa bilder är jag 125-150 m från boet och gladorna visar inga tecken på att bli störda.

Ja, så här ser det ofta ut just nu runt om på Österlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar