lördag 1 september 2012

Falsterbo Bird Show - med mindre skrikörn på storbildsskärm!

 
Det är folkfest när fågelskådarna samlas i Falsterbo för årets Bird Show.
 

Trivsam stämning, massor med böcker, många intressanta föredrag, hur mycket utrustning som helst..


...och naturligtvis fåglar. Här får man service, fåglarna filmas, visas på storbildskärm och kommenteras (bestäms) av erfarna ornitologer. Det känns så gott att märka att man har fortfarande mycket att lära sig!!

Visst bjöds vi på fåglar: mindre skrikörn, vit stork, ormvråkar, bivråkar, årets tidigaste fjällvråk, pilgrimsfalk, brun kärrhök och massor av sparvhök. Sol och värme! En underbar dag helt enkelt.


På Ljungen lika fullt! Det finns en avspänd stämning bland skådarna.


Korna är vana att få sina betesmarker invaderade av dessa märkliga människor och fortsätter lugnt sitt betande fullständigt ointresserade av hur många skrikörnar som än kommer.

Jag  lämnar Falsterbo Bird Show med tunga bokkassar, nya upplevelser, nya bekantskaper och med ett nöjt sinne.

På vägen hem stannar jag vid Näsbyholm och får kanske årets fågelupplevelse....två havsörnar kretsar över sjön och där under en vacker, nästan helt utfärgad blå kärrhökshane som under en kvart visar upp sig....kollar handpennorna....stäpphök, nej, mörk bakkant på vingen, alltså blå kärrhök, men så fabulöst vacker!!!

Den röda gladan som promenerande letar mask blir, trots sin skönhet förbleknande i jämförelsen.


När jag kommer hem tittar jag till KFV:s senaste skyddsling.
 
Måste du väcka mej?
 

 Dra något gammalt över dig! Jag vill sova!
 
 
Jag drar mig tillbaka, en fågeldag är över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar